Sunday 23 October 2011

::| cerita si Ladybird..

Assalamualaikum....hari ni, aku nak share sedikit info mengenai seekor makhluk ciptaan Allah yang sangat cute iaitu "ladybird".... Alkisah...sewaktu aku tengah basuh beras dekat sinki untuk masak nasi, ternampak makhluk ni dekat dalam sinki tu...mula-mula aku biar je(kejam jgk kan)...tapi bila aku tengok dia still bergerak, aku pun dengan rasa penuh prihatin terasa nak selamat kan dia...so, ak ambil sudu dan angkat dia perlahan-lahan letak kat rumput...maka, terselamatlah dia... lepas tu, terus aku search dekat Mr.Google pasal ladybird ni...bagi sesiapa yang tak pernah tahu makhluk ni, ini lah gambar dia okey...




Fakta ladybird atau nama saintifiknya- Coccinella septempunctata:



  • Ladybird adalah kumbang.
  • Terdapat banyak jenis ladybird.
  • Mereka berlainan warna.
  •  Mereka mempunyai bintik pada  badan mereka.
  •  Hanya memakan serangga yang berada ditumbuhan.
  •  Apabila terbang, kepaknya akan bergerak 85 kali per saat...laju kan..
  •  Sesetengah tempat di Australia,mereka membela ladybird ini lalu di jualkan kepada industri2 tanaman bagi menjaga tanaman mereka.



Sekian sahaja untuk hari ini...

2 comments: